Najnowsze badania pokazują, że w działania marketingowe, które wykorzystują potęgę zapachu, są dużo bardziej efektywne od tych koncentrujących się jedynie na przekazie wizualnym. Pamiętajcie: nie jest tak, że klienci kupują coś tylko dlatego, że czują piękny zapach. Jednak jeżeli ten zapach kojarzy im się z jakimś pozytywnym miejscem – chętniej dokonają zakupu. To nie konkretny aromat kusi klientów, ale jego powiązanie z miłą atmosferą i radosnymi wspomnieniami.

Aromamarketing w świetle współczesnych badań

Badania prowadzone w kasynach dowodzą, że gracze spędzają w salonach gry o 45% więcej czasu, gdy w pomieszczeniu rozstawione są bukiety świeżych kwiatów. Inne badania dowodzą, że przyjemny zapach w sklepach odzieżowych sprawia, że klienci są w stanie wydać więcej pieniędzy na pidżamę. Czterystu przebadanych klientów znanego sklepu z odzieżą sportową potwierdziło, że przyjemny zapach otoczenia poprawił ich ocenę sklepu oraz produktów, a także spowodował, że będą tam częściej robić zakupy. Niemieccy naukowcy przeprowadzili eksperyment, w którym zapach świeżo skoszonej trawy został rozproszony w części dużego domu towarowego. Z badań wynikło, że klienci, którzy znajdowali się w pachnącej części sklepu, oceniali sprzedawców jako dużo bardziej kompetentnych od tych, którzy obsługiwali w miejscach, gdzie nie umieszczono zapachu.

Aromamarketing: jak wybrać odpowiedni zapach?

Jeżeli chcemy, żeby zapach skutecznie wpłynął na podjęcie przez klienta decyzji o zakupie, pamiętajmy: zapach nie musi (a nawet nie powinien) być zapachem danego produktu. Ważne, aby aromat był w miarę naturalnym elementem środowiska. Przeprowadzono kiedyś kampanię reklamową na przystankach autobusowych, gdzie polecano zakup ciasteczek. Wokół roznosił się zapach czekolady i cynamonu. Choć są to przyjemne zapachy, zostały negatywnie ocenione przez klientów. Negatywna ocena wynikła z tego, że aromat pieczonych ciasteczek był nienaturalny i zaskakujący w tym otoczeniu.

Prostota zapachu w działaniach aromamarketingowych

Kolejną cechą zapachu powinna być jego prostota. Badania przeprowadzone przez naukowców ze szwajcarskiego uniwersytetu wykazały, że podstawowe zapachy są najlepiej odbierane przez osobaromamarketingy, które są zaaferowane zakupami. Klienci dużo lepiej reagowali na prosty zapach pomarańczy niż na skomplikowany aromat powstały z połączenia trzech produktów: mandarynek, bazylii i zielonej herbaty. Prawdopodobnie przetwarzanie przez ludzki mózg jednoskładnikowych zapachów jest prostsze, dlatego łatwiej można skupić się na zakupach.

Aromamarketing kluczem do sukcesu

Zapach jest jednym z najbardziej pierwotnych zmysłów człowieka. Zapach przechodzi bezpośrednio do układu limbicznego, pomijając wszelkie poznawcze i logiczne procesy myślowe. Zapach natychmiastowo łączy nas z tymi ośrodkami mózgu, które są odpowiedzialne za emocje i pamięć. Efekt działań aromamarketingowych jest natychmiastowy. Piękny zapach sprawi, że stworzysz z klientami emocjonalną więź, więc będą oni częściej kupować w Twoim sklepie.